Dutch DNA: What's Next?!

By Arlan de With - Oct 29th, 2018

On the 26th of November we organise a meet-up in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, in
cooperation with Hogeschool Leiden, to ask ourselves “What’s Next?”. This is your chance to meet up with four TEDxAmsterdamED speakers, share your innovative ideas and develop designs for your own day-to-day teaching and education.
Four TEDx Education speakers and the winner of the TEDxAmsterdamED awards will each
lead a conversation. From the Hogeschool Leiden and The Hackathon, on the Amsterdam
teachers shortage, discussion leaders will join as well.

Details:
Pakhuis De Zwijger
November 26, 2018
19.00-21.15
Free entrance
You can join us for dinner at 17.45 (costs are 20 euro)
Tickets are available at https://dezwijger.nl/programma/whats-next
Language: Dutch

Programme (in Dutch)

Tijden:
17.45: diner (optioneel, kosten 20 euro)
18.45: inloop met koffie en thee
19.00: plenaire start
19.10: eerste gespreksronde
20.00: korte pauze
20.10: tweede gespreksronde
21.00: plenaire afronding
21.00: borrel

Tafelvoorzitters:
Emma Stoks

Emma behaalde in 2017 haar gymnasium diploma en besloot niet naar de universiteit te
gaan. Ze verspreidt haar onderwijs idealen en helpt scholen hun onderwijs te innoveren. Ze
is ervan overtuigd dat de toekomst onafhankelijke mensen nodig heeft, die kunnen anticiperen.


Sjef Drummen
Sjef Drummen is onderwijskunstenaar en leider van de nationaal en internationaal bekende
“niet-een-school school” Agora. Hij toont aan dat het geven van vertrouwen, vrijheid en
structuur leergierigheid stimuleert. In zijn TED talk introduceerde hij de 10 geboden van leren in de 21e eeuw.


Susanne van Els
Susanne van Els is oorspronkelijk violist. Ze studeerde aan het koninklijk conservatorium in
Den Haag, waar ze ook voorzitter van de afdeling klassieke muziek was tussen 2009 en
2015. Tot 2017 was ze hoofd klassieke muziek aan het conservatorium van Maastricht.
Susanne is nu lid van de Learning and Teaching werkgroep binnen het Europese project
Strengthening Music in Society. Ze sprak tijdens TEDxAmsterdamED over vrijheid en
vertrouwen en hoe dit leidt tot excellentie in muziek educatie. Leren kan dan onbevreesd en
vreugdevol zijn.


Barbara Linders
Barbara Linders, docent, auteur en inspirator in leergeluk. Er is maar 1 regel in Barbara’s
klas: leerlingen moeten altijd op hun eigen manier kunnen leren, zodat ze gelukkig zijn
tijdens het leren. Ze leert haar leerlingen om de beste versie van zichzelf te zijn. Vind de
verborgen schatten in het klaslokaal!


Aiman Hassani (winner TEDxAmsterdamED Award)
Aiman Hassani is een change maker, filmmaker en pleitbezorger van diversiteit in film en op televisie. Hij is de oprichter van de sociale onderneming Wedowe, een nonprofit organisatie die mensen activeert de wereld te veranderen, en van het Pluswhat programma, een leer- werk-omgeving die jongeren, met een afstand tot de arbeidsmarkt, voorbereidt op de arbeidsmarkt.
Hij won de TEDxAmsterdamED award. Met het Pluswhat programma lost hij een probleem op dat vandaag de dag nog steeds bestaat; ongelijke kansen op de arbeidsmarkt. Hij droomt van een wereld, waarin potentie centraal staat en niet identiteit en je verschijning.


Roos van der Voort (Hogeschool Leiden)
In september 2017 is Roos, met haar collega’s van Hogeschool Leiden, gestart met de
'Teammaster Transitie in Onderwijs met Technologie' (3TO); een master waarin teams met
meerdere leraren én de schoolleider een transitie in de school ontwerpen, begeleiden en
realiseren. De wereld verandert snel en het onderwijs staat voor grote uitdagingen. Het is duidelijk dat het traditionele onderwijs niet toereikend is voor maatschappelijke vraagstukken van nu en er is een grote behoefte aan vaardigheden zoals creativiteit, probleemoplossend en innovatief vermogen. Maar wat betekent dit voor het onderwijs dat je verzorgt? Want als je iets nieuws wilt creëren, heb je iets nieuws te doen.


Bas Rosenbrand, Hieke van Til en Jochem van der Padt (Hogeschool Leiden)

Bas, Hieke en Jochem ontwikkelen een nieuwe lerarenopleiding aan de Hogeschool Leiden, samen met een aantal scholen. Onderwijs is aan het vernieuwen. Niet alleen in inhoud, maar ook in opzet. Daar hoort ook een opleiding bij die in vorm, inhoud en opzet aansluit bij wat scholen met een andere aanpak nodig hebben. Bas, Hieke en Jochem vragen jullie tijdens What’s Next mee te denken over deze nieuwe opleiding.


Suzanne Baldinger en Harriet Kollen (Het Pakhuis voor onderwijsinnovatie)
Suzanne en Harriet organiseerden in september een hackathon over het lerarentekort. Het is 2 voor 12 in Amsterdam! Scholen zitten met hun handen in het haar. Er zijn veel te weinig leraren. De hackathon heeft geleid tot een zestal frisse inzichten en plannen die het lerarentekort op korte en langere termijn moeten oplossen. Een van de denkrichtingen is Meesterburgers. Het gaat om een systeem veranderende aanpak om mensen anders dan de leraar binnen de school te halen. Om in een Meesterburgerteam samen met de leerkracht lessen en activiteiten te verzorgen voor de kinderen. De leerkracht is de spil en de pedagoog en didacticus. Meesterburgers zijn bijvoorbeeld kunstenaars, musici, filosofen, journalisten, bakkers, automonteurs of zzp-ers. De Meesterburgers worden ook opgeleid. Ze krijgen korte routes op maat. Suzanne en Harriet denken dit idee graag verder met jullie uit. Hoe ziet deze opleiding tot Meesterburgers eruit? En wat is er nodig om dit idee te realiseren?


Transformational Friends
TEDxAmsterdamED heeft een beweging van 150 Transformational Friends voortgebracht;
een groep mensen met invloed en een netwerk om het proces van onderwijs innovatie,
passend bij ons Dutch DNA, te stimuleren. Bezoekers van What’s Next worden uitgenodigd
om mee te denken over dit innovatie proces aan een van de gesprekstafels.

« Previous -